FREDERIKSVÆRK OG OMEGNS KUNSTFORENING

Workshop 2021

Frederiksværk kunstforening tilbyder
4.  kurser i efteråret 2021

Efter den lange corona nedlukning genstarter vi kunstforeningens værksted med at tilbyde  4. spændende kurser,  så du kan komme i gang med den  kreativ udfoldelse,  med maling, pensler ,farver , papir og meget andet.

Fælles for alle kurserne:   Sted: Frederiksværk kunstforenings værksted, Hans Futtrup Sti 4,

Pris pr. kursus 350,-kr.  indbetales på konto: 6301 159452

Tilmelding:  Via kunstforeningens hjemmeside   www.kunstforening.dk el. post@kunstforening.dk el.  SMS:  6063 3195

Vi byder på kaffe/te  medbring selv frokost

Nr. 1. weekenden 18. & 19. sep.   begge dage kl. 12 -17
Art Journaling
Grib din skitsebog, din akvarelblok eller anden notesbog som du kan male, tegne, skitse eller stemple i. På Art Journaling kurset er der ingen grænser for materialer eller udtryk.  Art Journaling er legen med dine materialer og din kreativitet. Et mindre Art Journaling værk kan blive til større værker hvor den rette farvekombination er fundet eller en skitse er blevet indøvet i hånden. Den bedste start du kan give dig selv, er at have noget titaniums hvid akrylmaling (dækkende hvid maling), en pensel der passer til den bog du medbringer i størrelsesformat og lidt forskellige akrylmalingsfarver med.
Men helt ærligt, så er der ingen krav – tag den bog med det tykkeste papir du har og det medie du arbejder i, med. Hemmeligheden er at jo mere vand du skal bruge i din proces desto tykkere skal papiret være. Almindelig kopipair med akvarelfarver er derfor sværere at få et godt resultat med, men vi kan stadig arbejde med teknikken. Arbejder du med farveblyanter, poscha tuscher, pasteller, akvarel, akryl, på 150 eller 300 grams papir i løse ark eller fast i en bog, så er teknikken mulig for dig at lærer. Medbring gerne alt der kan lave struktur, som en sjov pensel, en stencil, sand eller kaffegrums – meget kan bruges når vi tester ideer af, under teknikken Art Journaling.
Underviser: Billedkunstner Helen Nielsen

Nr. 2. Croquis 5  tirsdage fra kl. 19 -21  start: 21/9 -28/9 - 5/10 -12/10 19/10
Croquis er en gammel kunstart, hvor man tegner efter levende model, som poserer i skiftende stillinger. Vi udgfordrees i at tegne modellen i intervaller af 5-10-15 eller 20 minutter. Som materialer kræves blot tegneblok, blyant, tusch eller akvarelfarver.  Tovholder: Hanne Højvælde

Nr. 3. weekenden 9. & 10. okt. begge dage fra kl. 10.30 – 15
Fortryllende billedmageri
Forgyldning og ætsning er en gammel maleteknik. Der arbejdes med fattigmandsguld eller bladmessing, så florlet, at det flyver ved det mindste åndepust. Der males med akryl som undermaling og der bruges gamle tandbørster til at sprøjte med sprit og farve. Derefter ætses med eddike og så myldrer figurerne frem. Ætsning med eddike er den rene kunstneriske foræring og helt magisk at se på undervejs. Der kan efterfølgende arbejdes med tekst, broderi og div. effekter på billederne.
Teknikkerne vises trin for trin og er ikke svære – heller ikke for begyndere.
Materialer  100,-kr. bliver udleveret på kurset
Underviser:  Billedvæver og Tekstilkunstner Annette Aare

Nr. 4  weekenden  Fre. 12.  nov. kl. 18 -21 lør. 13. nov. kl. 9.30 – 15
Portræt workshop med  Xenia Michaelsen
Hvis du gerne vil fordybe dig indgående i et portrætunivers, lære grundlæggende teknikker og få redskaber til din egen udvikling, så du selv kan arbejde videre – så er denne portræt workshop for dig.   Du bliver undervist af en erfaren underviser i portrætteknikker. Xenia Michaelsen har flere års erfaring i undervisning på aftenskoler og i en croquis grupper. Xenias deltog i DR1 programmet Danmarks bedste portrætmaler 2018
Du vil lære:
    • Hvordan man starter med at tegne et portræt.
    • Hvordan man “modellerer” ansigtets form.
    • Hovedets rumlighed.
    • Hvordan man tegner øjne, næse, mund og ører.
    • Hvordan man finder de rigtige proportioner.
    • Hvordan man fanger personens karakter.
    • Hvordan man lægger lys og skygger.
    • Forskellige ansigtsudtryk.
Du vil ikke lære:
Du vil ikke lære at arbejde med særlige maleteknikker som akvarel, kridt eller oliemaleri. Det handler om at styrke dit greb om form, rumlighed og proportioner i portrættet i den teknik som du plejer arbejde med.
Materialer du skal medbringe:
    • Tegneblok med godkvalitet papir, akvarelpapir eller lærred
    • Blyanter fra H til 6B eller maling, som du plejer at arbejde med.
    • Viskelæder/ Knetgummi
    • Pensler osv