FREDERIKSVÆRK OG OMEGNS KUNSTFORENING
Landskabsmaleren Per Baagøe
Havet og landet er gennemgående motiver hos Per Baagøe.
Det har de været i mange år, og i tiden fremover vil det utvivlsomt fortsat være landskaberne, der er hans hovedmotiv. Det bevægelige hav og de marker, som forandres efter vindens bevægelser. Man fastholdes i et øjebliksbillede af Per Baagøe, der viser, at selv om landskabet og vandskabet er frosset, fornemmer man dets bevægelse.
Per Baagøe maler himlen og havet og mødet mellem dem ude i horisonten. Han maler naturens bløde konturer, skyerne, skovtykningen, kystlinjen, klitterne, kornmarken og stien ind i landskabet. Måske et fyrtårn i det fjerne – eller skikkelser langs havet som hos Jens Søndergaard og mange andre malere – og kærlighed til danske udkantslandskaber.
Per Baagøe ser og sanser, men indtrykkene smelter sammen med kunstnerens sind, og af det kommer resultatet.
De konkrete landskaber i hans billeder er ofte fundet i Rørvig, hvor kunstneren hele sit liv har haft sin gang. Men der har også været afstikkere til den jyske vestkyst, det sydlige Europa og det nordlige Spanien.
Per Baagøe arbejder med stor konsekvens og fuldstændig upåvirket af mange af de intellektuelle og idébetonede nybrud, der har kendetegnet billedkunsten i de seneste 100 år. Det skulle da lige være ekspressionismen.
Han er sammen med blandt andre Niels Reumert, Jørgen Teik Hansen, Jens Haugen-Sørensen, Finn Hjortskov Jensen og Uffe Christoffersen en af de sande arvtagere til ekspressionismen.
Sammen dannede de derfor i 1971 kunstnergruppen Violet Sol. Den udsprang egentlig af, at de var optaget af kontrastfarver, men efterhånden bevægede gruppen sig hen mod det ekspressionistiske maleri og står måske som fornyerne af ekspressionismen i Danmark, snarere end nogle af deres samtidige, de nye vilde malere, der alligevel ikke gik fra koncepterne, men forblev tro mod den idébetonede kunst, selv om de svingede med penslerne og sjaskede med farverne. I 1988 var han med til at lukke Violet Sol og blev året efter medlem af Corner.
Per Baagøehar modtaget en længere række legater og hædersbevisninger og er repræsenteret på adskillige af landets kunstmuseer og samlinger.
Landskabsmaler Per Baagøe -